Statut Przedszkola Niepublicznego
im. Ks. Bronisława Markiewicza w Warszawie
Warszawa, 2022
Rozdział 1
Nazwa i rodzaj Przedszkola
§ 1
- Przedszkole Niepubliczne im. ks. Bronisława Markiewicza, zwane dalej „Przedszkolem”, jest przedszkolem katolickim, które swoje zadania realizuje w oparciu o zasady wiary rzymskokatolickiej.
- Nazwa Przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu.
- Siedziba Przedszkola znajduje się w Warszawie, przy ul. Bolesława Śmiałego 37, w budynku stanowiącym własność Zgromadzenia Sióstr Świętego Michała Archanioła.
- Przedszkole używa pieczęci z czcionką czerwonego koloru. Napis pieczęci brzmi:
PRZEDSZKOLE NIEPUBLICZNE
Ks. Bronisława Markiewicza
B. Śmiałego 37, 02-496 Warszawa
tel. 22-882-71-81, 601-718-577
NIP 522-24-25-665
- Osobą Prowadzącą Przedszkole jest Zgromadzenie Sióstr Świętego Michała Archanioła z siedzibą w Miejscu Piastowym, ul. ks. Bronisława Markiewicza 22, województwo podkarpackie.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem jest Mazowiecki Kurator Oświaty.
§ 2
Ilekroć w statucie jest mowa o:
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Przedszkola Niepublicznego
ks. Bronisława Markiewicza w Warszawie; - nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu Niepublicznym im. ks. Bronisława Markiewicza w Warszawie;
- dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola Niepublicznego im. ks. Bronisława Markiewicza w Warszawie;
- rodzicach – należy przez to rozumieć nie tylko rodziców, ale także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- Osobie prowadzącej – należy przez to rozumieć Zgromadzenie Sióstr Świętego Michała Archanioła z siedzibą w Miejscu Piastowym, ul. ks. Bronisława Markiewicza 22, województwo podkarpackie;
- Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
Rozdział 2
Cele i zadania Przedszkola
§ 3
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, które realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się,
co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. - Do zadań Przedszkola należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w Przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających
poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej;
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
18) wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich prozawodowych marzeń. - § 4
- Inspiracją w zakresie celów i zadań wychowania przedszkolnego jest koncepcja pedagogiczna bł. Bronisława Markiewicza, która stanowi istotny wymiar tradycji wychowawczej Zgromadzenia Sióstr Świętego Michała Archanioła i w połączeniu z podstawą programową wychowania przedszkolnego jest fundamentem koncepcji pracy Przedszkola.
- Przedszkole realizuje zadania w duchu wartości i zasad katolickich z uwzględnieniem wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych:
1) kształtuje właściwy obraz Boga;
2) uwrażliwia na miłość Boga, na Jego dobroć, miłosierdzie i przebaczenie, kształtuje postawę uwielbienia Boga;
3) kształtuje świadomość nieustannej obecności Anioła Stróża;
4) wdraża do codziennej modlitwy i czynnego uczestnictwa we Mszy Świętej;
5) pomaga odkrywać siebie, drugiego człowieka i otaczający świat jako dar od Boga;
6) wyrabia szacunek wobec siebie i drugiego człowieka;
7) pomaga w rozwoju psychofizyczno-duchowym;
8) uczy miłości do Ojczyzny;
9) umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej;
10) pomaga poznawać tradycje związane z kościelnymi uroczystościami i świętami oraz świętami narodowymi.
§ 5
- Przedszkole udziela dzieciom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej może odbywać się we współpracy
z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny. - Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Przedszkolu jest dobrowolne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w Przedszkolu organizuje Dyrektor.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników
środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w Przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzaniu warunków jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu Przedszkola oraz w środowisku społecznym. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w Przedszkolu rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Przedszkolu jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
5) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
6) porad i konsultacji.
- W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców i nauczycieli udzielana jest w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Przedszkole może zatrudniać nauczycieli specjalistów w zależności od potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego.
- Zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają odrębne przepisy.
§ 6
- Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi z niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności, poprzez:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) zapewnienie sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych w miarę możliwości Przedszkola;
3) opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu;
4) zintegrowanie działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dziećmi;
5) wsparcie rodziców;
6) kształtowanie pozytywnej postawy wychowanków wobec dzieci z niepełnosprawnością. - Szczegółowe warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci z niepełnosprawnością, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym określają odrębne przepisy.
§ 7
- Zadania Przedszkola są realizowane z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
- W Przedszkolu przestrzega się następujących zasad:
1) wszystkie zajęcia prowadzone są pod nadzorem nauczyciela;
2) dziecko nie może pozostawać bez opieki nauczyciela;
3) podczas spacerów poza terenem Przedszkola opiekę nad grupą sprawuje dwóch opiekunów;
4) w czasie wycieczek opiekę nad grupą od 10 do 15 dzieci sprawuje jedna osoba, pomocą mogą służyć rodzice;
5) sprzęt, z którego korzystają dzieci, jest sprawny i bezpieczny;
6) posiłki są spożywane wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonym. - Przedszkole dba o zdrowie dzieci poprzez:
1) wdrażanie do dbałości o higienę osobistą;
2) przestrzeganie przepisów w zakresie higieny i bezpieczeństwa;
3) zachowanie właściwych proporcji między nauką i zabawą;
4) respektowanie stosowania odżywiania wynikającego ze stanu zdrowia dziecka, w tym stosowanej diety.
- W sytuacji pojawienia się złego samopoczucia dziecka związanego ze stanem zdrowia nauczyciel lub Dyrektor informuje rodziców o jego stanie zdrowia, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
- W sytuacjach nagłych zagrażających zdrowiu i życiu dziecka wzywane jest Pogotowie
ratunkowe z równoczesnym poinformowaniem rodziców. - W Przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów leczniczych.
- W zakresie promocji i ochrony zdrowia Przedszkole:
1) współpracuje z rodzicami w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia dzieci;
2) w realizowanych programach uwzględnia treści dotyczące dbałości o zdrowie i higienę.
Rozdział 3
Organy Przedszkola
§ 8
Organami Przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna.
§ 9
- Stanowisko Dyrektora Przedszkola powierza Osoba Prowadząca reprezentowana
przez Przełożoną Generalną Zgromadzenia Sióstr Świętego Michała Archanioła. - Przedszkolem kieruje Dyrektor, który jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników Przedszkola oraz przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor Przedszkola w szczególności:
1) kieruje działalnością Przedszkola i reprezentuje na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
5) dysponuje środkami finansowymi Przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole;
7) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
8) stwarza warunki do działania w Przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza, rozszerzająca i wzbogacająca formy działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola;
9) dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu oraz oceny pracy nauczyciela. - Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Przedszkola;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola.
- Dyrektor Przedszkola odpowiedzialny jest w szczególności za:
1)wychowawczo-dydaktyczny poziom Przedszkola;
2) realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organów nadzorujących Przedszkole;
3) tworzenie warunków do rozwijania samodzielnej pracy dzieci;
4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
5) zapewnienie, w miarę możliwości, odpowiednich warunków do pracy.
- Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i
- Dyrektor jest obowiązany powiadomić do 30 września dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
- Dyrektor na czas swojej nieobecności wyznacza na piśmie nauczyciela, który przejmuje odpowiedzialność za Przedszkole.
§ 10
- W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza pozwalająca rozszerzać i wzbogacać formy działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Przedszkola.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z „Regulaminem działalności Rady Pedagogicznej”.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) ustalenie regulaminu swojej działalności,
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych,
3) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy dzieci.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do zachowania tajemnicy służbowej, nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, gdyż mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
§ 11
- Organy Przedszkola działają w ramach swoich kompetencji określonych w Statucie.
- Współpraca organów ma służyć dobru wspólnemu, którym jest Przedszkole oraz dobru dzieci, ich rodzin i pracowników. Wzajemne relacje powinny być oparte na szacunku i stanowić przykład dla dzieci i ich rodziców.
- Spory między organami rozstrzyga, w zależności od przedmiotu sporu, Osoba Prowadząca lub Organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Rozdział 4
Organizacja Przedszkola
§ 12
- Przedszkole pracuje cały rok szkolny z wyjątkiem okresu wyznaczonego przez Osobę Prowadzącą Przedszkole.
- W pracy Przedszkola obowiązują następujące przerwy:
1) 24 grudnia – Wigilia Bożego Narodzenia;
2) 31 grudnia
3) jeden tydzień ferii zimowych – prace porządkowe w Przedszkolu;
4) Wielki Czwartek;
5) Wielki Piątek;
6) ustalony okres w czasie lipiec-sierpień – dyżur wakacyjny;
7) inne dni ustalone przez dyrektora. - Rodzice informowani są o terminach przerw na początku roku szkolnego.
- W okresie przerwy w pracy Przedszkola dzieci mają prawo uczęszczania do innego przedszkola, rodzice mają obowiązek poinformowania o tym Dyrektora.
- Przedszkole jest czynne w godzinach od 7:00 do 16:30 od poniedziałku do piątku.
- Dzienny czas pracy Przedszkola wynosi 9,5 godzin.
- Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny, nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz oczekiwań rodziców.
§ 13
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci:
1) z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5 – 6 lat – około 30 minut.
§ 14
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale wynosi nie więcej niż 28.
-
§ 15
- Do realizacji zadań statutowych Przedszkole posiada:
1) cztery sale zabaw;
2) szatnie;
3) jadalnię;
4) łazienki dla dzieci;
5) pokój nauczycielski;
6) pokój dyrektora;
7) pokój socjalny;
8) pomieszczenia administracyjne;
9) kuchnię i magazyny;
10) dostęp do kaplicy. - Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami.
- Przedszkole w miarę możliwości zapewnia odpowiednie wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne.
§ 16
- Dyrektor może zawiesić zajęcia w przypadku:
1) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci,
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
4) innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
- W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni, Dyrektor organizuje dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość realizowane będą z wykorzystaniem:
1) materiałów i funkcjonalnych, zintegrowanych platform edukacyjnych udostępnionych i rekomendowanych przez MEN,
2) materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
3) platform edukacyjnych oraz innych materiałów wskazanych przez nauczyciela, w tym: kart pracy, zestawów ćwiczeń, itp. - Komunikacja nauczyciel – dziecko lub nauczyciel – rodzic odbywać się będzie:
1) za pośrednictwem strony Internetowej przedszkola,
2) drogą telefoniczną poprzez rozmowy lub sms,
3) drogą mailową lub przy użyciu innych komunikatorów założonych na potrzeby edukacji zdalnej.
- Sposób zapewnienia przez Przedszkole warunków bezpiecznego uczestnictwa dzieci w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia to: zadawanie dzieciom do wykonania zadań na komputerze, w wydrukowanych kartach pracy oraz zabaw ruchowych i muzycznych.
- Sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności ucznia oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki to: kontakt z rodzicami przez telefon, e-mail lub inny sposób ustalony z rodzicami, systematyczne odbieranie i przekazywanie nauczycielom prac wykonywanych przez dzieci.
§ 17
- Rodzice dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Opiekę na dzieckiem w drodze do Przedszkola i z Przedszkola sprawują rodzice.
- Rodzice mogą upoważnić pełnoletnią osobę do odbioru dziecka z Przedszkola. Upoważnienie powinno zawierać: imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu tożsamości oraz własnoręczny podpis rodzica. Jednorazowe upoważnienia przechowuje się w dokumentacji Przedszkola do końca roku szkolnego.
- W szczególnym przypadku rodzice mogą upoważnić do odbioru dziecka osobę, która ukończyła 13 lat.
- Rodzice lub osoba upoważniona powinna przyprowadzić dziecko do Przedszkola i oddać bezpośrednio pod opiekę nauczyciela.
- Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie, która ze względu na swój stan (np. nietrzeźwość) stanowi zagrożenie dla jego bezpieczeństwa.
- Rodzice mają obowiązek odebrania dziecka z Przedszkola o oznaczonej godzinie.
- W przypadku gdy rodzice lub osoba upoważniona nie odbiera dziecka z Przedszkola, dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela lub innej osoby wyznaczonej przez Dyrektora nie dłużej niż godzinę po zakończeniu pracy Przedszkola. Nauczyciel w tym czasie podejmuje działania związane z kontaktowaniem się z rodzicami lub osobami upoważnionymi, które nie odebrały dziecka z Przedszkola i równocześnie zawiadamia o zaistniałej sytuacji Dyrektora. W przypadku nieodebrania dziecka z Przedszkola przez rodziców po upływie tego czasu oraz niemożnością skontaktowania się z nimi bądź osobami upoważnionymi Dyrektor lub nauczyciel podejmie decyzję o wezwaniu Policji.
- Żądanie jednego z rodziców dotyczące niewydawania dziecka z Przedszkola drugiemu rodzicowi może być respektowane wyłącznie w wypadku poparcia tego żądania stosownym orzeczeniem sądowym.
§ 18
- Zasady odpłatności za pobyt dzieci w Przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustala Osoba Prowadząca.
- Przedszkole pobiera opłatę miesięczną, tzw. czesne, która w zależności od potrzeb może być przekazana w szczególności na: remonty, utrzymanie lokalu, zakup sprzętu, utrzymanie kuchni, dopłatę do pensji pracowników.
- Rodzice ponoszą odpłatność za wyżywienie dziecka w przedszkolu (śniadanie, obiad i podwieczorek).
- Wysokość opłat za wyżywienie w Przedszkolu ustalana jest przez Dyrektora Przedszkola w porozumieniu z Osobą Prowadzącą.
- W przypadku usprawiedliwionej przez rodziców nieobecności dziecka Przedszkole zwraca dzienną stawkę żywieniową pomnożoną przez liczbę dni nieobecnych.
- Opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu pobierane są z góry do 15 dnia każdego miesiąca.
- Zajęcia dodatkowe mogą być finansowane przez rodziców.
- Wobec rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej mogą być stosowane ulgi i zwolnienia z odpłatności (okresowe lub stałe).
- O udzielaniu ulgi lub zwolnienia z odpłatności decyduje Dyrektor Przedszkola na podstawie prośby rodziców przedstawionej na piśmie.
- W przypadku uczęszczania do Przedszkola rodzeństwa drugie i każde następne dziecko ma czesne zmniejszone o 50 % .
- Przedszkole organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków na koszt i za zgodą rodziców.
- Na początku roku szkolnego rodzice wnoszą jednorazową wpłatę przeznaczoną na wyprawkę dziecka.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 19
- W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola.
- Zasady zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników Przedszkola regulują przepisy Kodeksu Pracy.
- Nauczycieli oraz innych pracowników zatrudnia Dyrektor, biorąc pod uwagę charakter Przedszkola.
- W Przedszkolu są zatrudniani katolicy – osoby wierzące i praktykujące, które prezentują chrześcijański model życia i dają wzór postępowania zgodny z misją Przedszkola.
- Cele i zadania statutowe Przedszkola pozostają w bezpośrednim związku z religią rzymskokatolicką.
- Wiara i etos religii katolickiej stanowią podstawę wychowania i nauczania dzieci.
- Dyrektor Przedszkola w zatrudnianiu nauczycieli, a także innych pracowników, zobowiązany jest dobierać osoby, które będą mogły utożsamiać się z misją Przedszkola przez pracę i przykład życia w Przedszkolu i poza nim oraz realizować zadania edukacyjne zgodnie z etosem Przedszkola zapisanym w Statucie.
§ 20
- Do zakresu zadań nauczyciela związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole należy:
1) zapewnienie dzieciom stałej opieki gwarantującej dzieciom bezpieczeństwo podczas prowadzonych zajęć, pobytu na placu zabaw, w czasie wycieczek i spacerów;
2) przestrzeganie ustaleń porządkowych dotyczących przemieszczania się dzieci po placówce;
3) zwracanie uwagi na okoliczności nasuwające możliwość nieszczęśliwego wypadku, w tym podczas przebywania dzieci na zewnątrz budynku.
- Nauczycielowi nie wolno pozostawić dzieci bez opieki innego nauczyciela.
- Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie Przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu i zawiadomić dyrektora o fakcie przebywania osób postronnych.
§ 21
Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie współdziałania z rodzicami należy:
1) systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w Przedszkolu;
2) zapoznawanie rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączanie ich do kształtowania u dziecka określonych w tej podstawie wiadomości i umiejętności;
3) informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one natrafiają;
4) zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola poprzez:
a) wspólne organizowanie wydarzeń, w których biorą udział dzieci,
b) pomoc w organizowaniu wycieczek, wyjść do teatru;
5) informowanie rodziców o zachowaniu dziecka w Przedszkolu i grupie rówieśniczej oraz o jego rozwoju;
6) organizowanie spotkań z rodzicami.
§ 22
- Do zakresu zadań nauczyciela w zakresie planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej należy:
1) przedstawianie Dyrektorowi programu wychowania przedszkolnego;
2) tworzenie planów pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz ich realizowanie w zależności od możliwości i zainteresowań dzieci;
3) planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem oraz odpowiedzialność za jej jakość;
4) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
6) współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotna i inną;
7) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
8) dbanie o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
9) inicjowanie i organizowanie uroczystości religijnych oraz imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturowym lub rekreacyjno-sportowym;
10) współdziałanie z rodzicami w zakresie realizacji zadań wychowawczych Przedszkola;
11) utrzymywanie stałych kontaktów z rodzicami dzieci oddziału.
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za jakość realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
§ 23
- Nauczyciel jest obowiązany do prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci.
- Nauczyciel dokumentuje obserwacje pedagogiczne w „Arkuszu obserwacji dziecka”.
- Arkusz obserwacji dziecka stanowi podstawę do sporządzenia przez nauczyciela „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w klasie pierwszej. Informację tę nauczyciel przekazuje rodzicom do końca kwietnia.
§ 24
- Obowiązkiem nauczycieli jest stała formacja duchowa, poszerzenie wiedzy zawodowej i doskonalenie umiejętności wychowawczych.
- Realizując obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel kształtuje własny rozwój zawodowy zgodnie z charakterem i zadaniami statutowymi katolickiego Przedszkola.
§ 25
- W Przedszkolu są zatrudnieni pracownicy administracji i obsługi, którzy przyczyniają się do właściwego funkcjonowania Przedszkola poprzez codzienną, sumienną pracę w trosce o dobro dziecka.
- W skład personelu administracyjno-obsługowego mogą wchodzić:
1) pracownik administracyjno-biurowy;
2) pomoc nauczyciela;
3) kucharka;
4) pomoc kucharki;
5) sprzątaczka. - Podstawowym zadaniem personelu administracyjno-obsługowego jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole oraz odpowiedzialność za sprawne działania Przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala Dyrektor Przedszkola w przydziale czynności.
- W Przedszkolu mogą być tworzone stanowiska wielofunkcyjne.
Rozdział 6
Dzieci Przedszkola
§ 26
Dziecko ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego i dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) wychowania w duchu wartości chrześcijańskich i wychowania religijnego, przy zachowaniu szacunku dla dzieci pochodzących z odmiennych warunków wychowawczych w rodzinie;
3) akceptacji takim, jakim jest;
4) zapewnienia higieny pracy umysłowej;
5) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej;
6) ochrony i poszanowania godności osobistej;
7) partnerskiej rozmowy na każdy temat;
8) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
9) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;
10) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy;
11) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
12) doświadczenia konsekwencji własnego zachowania, ograniczonego względami bezpieczeństwa i dobra dziecka;
13) różnorodnego działania, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia;
14) szacunku dla jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
15) odpoczynku;
16) aktywnego kształtowania własnej osobowości;
17) otrzymywania pomocy dorosłych;
18) zdrowego żywienia.
§ 27
- Rodzic ma prawo do złożenia skargi w formie pisemnej do dyrektora w terminie 5 dni roboczych od powzięcia wiadomości o naruszeniu praw dziecka.
- Złożona skarga musi zawierać opis sytuacji i konkretne zarzuty naruszenia praw dziecka.
- Dyrektor w ciągu 14 dni przeprowadza postępowanie wyjaśniające w sprawie złożonej skargi i przesyła informację wnioskodawcy.
- Wszystkie złożone skargi i sposoby ich załatwiania są dokumentowane.
- Wszelkie spory zaistniałe na terenie Przedszkola powinny być rozwiązywane w atmosferze zrozumienia i wzajemnego poszanowania stron.
§ 28
Do obowiązków dziecka należy:
1) uczenie się reguł współżycia w grupie;
2) wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych na miarę swoich możliwości;
3) podporządkowanie się poleceniom nauczyciela;
4) przestrzeganie zasad ustalonych w Przedszkolu, szczególnie zasady bezpieczeństwa;
5) szanowanie wspólnej własności;
6) szanowanie wytworów innych dzieci;
7) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny osobistej.
§ 29
- Dyrektor może skreślić dziecko z listy, w przypadku gdy:
1) rodzice zalegają z opłatą za przedszkole za trzy miesiące i mimo pisemnego wezwania do zapłaty z zakreśleniem dodatkowego terminu uiszczenia zaległości nie regulują;
2) w opinii specjalistycznej stwierdzono, że dziecko nie może uczęszczać do oddziału ogólnodostępnego;
3) nastąpi brak współpracy pomiędzy personelem dydaktycznym a rodzicami w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka i/lub innych wychowanków Przedszkola;
4) rodzice działają na szkodę Przedszkola, co ma wpływ na nieprawidłowe relacje pomiędzy Przedszkolem i rodzicami, a także przekłada się na nieprawidłową realizację zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych wobec dziecka;
5) dziecko nie uczestniczy w zajęciach organizowanych przez Przedszkole ponad miesiąc bez usprawiedliwienia;
6) rodzice nie przestrzegają niniejszego statutu.
7) Rodzice zataili istotne informacje dotyczące dziecka, które by zagrażały bezpieczeństwu innych dzieci;
- Skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej.
- Od decyzji o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola służy odwołanie do Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Odwołanie składa się za pośrednictwem Dyrektora w ciągu14 dni od daty doręczenia decyzji.
Rozdział 7
Współdziałanie z Rodzicami
§ 30
- Współdziałanie z rodzicami ma na celu stworzenie warunków do jak najlepszego, wszechstronnego rozwoju dzieci, wzajemnego wpierania w procesie wychowania i realizacji celów i zadań Przedszkola. Współdziałanie opiera się na wzajemnym zaufaniu i szacunku.
- Rodzice mają prawo do:
1) uznania ich prymatu jako pierwszych nauczycieli swoich dzieci;
2) uzyskania rzetelnej informacji na temat zachowania i rozwoju swojego dziecka;
3) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
4) znajomości realizowanego w Przedszkolu programu wychowania przedszkolnego;
5) ochrony danych osobowych;
6) wyrażania i przekazywania nauczycielowi, Dyrektorowi oraz Osobie Prowadzącej oraz Organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny wniosków i opinii na temat pracy Przedszkola;
7) wnioskowania i wyboru zajęć dodatkowych oferowanych przez Przedszkole.
- Rodzice obowiązani są do:
1) przestrzegania niniejszego statutu;
2) regularnego kontaktowania się z nauczycielem;
3) terminowego uiszczania odpłatności za pobyt dziecka w Przedszkolu;
4) informowania o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu, w tym niezwłocznego zawiadamiania o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
5) zaopatrzenia dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
6) przyprowadzania wyłącznie zdrowego dziecka do Przedszkola bez objawów nieżytu dróg oddechowych (katar, kaszel);
7) natychmiastowego odbioru dziecka z Przedszkola w przypadku nagle pojawiającej się infekcji;
8) przyprowadzania i odbierania dziecka z Przedszkola, zgodnie z § 17 przez osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
9) respektowania czasu pracy Przedszkola;
10) informowania na bieżąco o zmianie miejsca zamieszkania, numerów telefonów i innych danych służących do kontaktu z Przedszkolem;
11) angażowania się w życie Przedszkola;
12) spełniania innych obowiązków wynikających z uregulowań wewnętrznych Przedszkola.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
1) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
2) usprawiedliwiania każdorazowej nieobecności dziecka w Przedszkolu ustnie, a w przypadku dłuższej nieobecności pisemnie.
- W celu zapewnieniu dziecku podczas pobytu w Przedszkolu odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka przekazuje Dyrektorowi uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.
§ 31
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Formy współpracy Przedszkola z rodzicami:
1) zebrania z rodzicami organizowane co najmniej dwa razy w roku;
2) konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami;
3) prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców;
4) aktualizowanie kącika dla rodziców i strony internetowej Przedszkola;
5) wspólne organizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych;
6) wspólny udział we Mszach Świętych;
7) organizowanie pogadanek, warsztatów i innych spotkań dla rodziców.
Rozdział 8
Przyjmowanie dzieci do przedszkola
§ 32
- Do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
§ 33
- Informacja o rekrutacji dzieci do Przedszkola podawana jest na tablicy ogłoszeń w jego siedzibie oraz na stronie internetowej Przedszkola.
- Zgłoszenie dziecka do Przedszkola jest wyrazem akceptacji rodziców systemu wychowania i koncepcji pracy Przedszkola.
- Przyjmuje się zasadę rekrutacji dziecka do Przedszkola na cały etap edukacji przedszkolnej. W kolejnych latach rodzice dziecka jedynie potwierdzają wolę kontynuacji edukacji w
- Podstawą zgłoszenia dziecka do Przedszkola jest ,,Karta dziecka”.
- Przyjęcia dzieci do Przedszkola dokonuje Dyrektor.
- Po zakończeniu rekrutacji Dyrektor informuje rodziców o jej wyniku.
- Pierwszeństwo w przyjęciu do Przedszkola ma:
1) rodzeństwo dzieci już uczęszczających do Przedszkola;
2) dzieci z rodzin ubogich i wielodzietnych;
3) rodziców szukających wsparcia i pomocy w religijnym wychowaniu dzieci.
- W miarę wolnych miejsc dzieci do Przedszkola mogą być przyjmowane w ciągu roku szkolnego.
- Dokumentację przyjęć dzieci przechowuje się w dokumentach Przedszkola.
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
§ 34
- Zasady organizacji i funkcjonowania Przedszkola nieregulowane niniejszym Statutem określają wewnętrzne regulaminy i zarządzenia.
- Dokumenty, o których mowa w ust. 1, nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
§ 35
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: rodziców, nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
- Statut Przedszkola uchwala i wprowadza w nim zmiany Osoba Prowadząca.
- Zmiany i uzupełnienia skutkują każdorazowo wprowadzeniem tekstu jednolitego.
- Statut podaje się do publicznej wiadomości przez umieszczenie jego treści na stronie internetowej Przedszkola i w kąciku dla rodziców.
§ 36
- Środki na działalność Przedszkola pochodzą z budżetu Miasta i Gminy Warszawa Ursus oraz wpłat czesnego przez rodziców przy zachowaniu obowiązujących przepisów prawa.
- Dotacja, przekazywana na konto Przedszkola, podlega rozliczeniu wobec organu dotującego.
- Prowadzenie Przedszkola nie podlega przepisom o działalności gospodarczej. Stanowi statutową, niegospodarczą działalność Zgromadzenia Sióstr Świętego Michała Archanioła.
§ 37
Statut wchodzi w życie z dniem 13 grudnia 2022 roku.
Z tym dniem traci moc statut z dnia 1 maja 2021 roku.
STATUT ZATWIERDZONY dn. 12 grudnia 2022 r.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.).
- Ustawia z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.).
- Ustawa z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r., poz. 1116).
- Ustawa z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r., poz. 1730).
- Przepisy wykonawcze do wyżej wymienionych ustaw.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 oraz z 2018 r. poz. 1679).
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2016 r. poz. 283).